Hyvä palvelu on hyvä vain pienen hetken, mutta se jää
ajastaan todella nopeasti jälkeen, jos jatkuvaa kehitystä ei tapahdu.Palvelu
on immateriaalista, joten muistathan tehdä tarjoamasi palvelut näkyviksi myös tuleville asiakkaille jollain tavoin.
Uudelleen järjestelemällä olemassa olevia resursseja voidaan
palveluja ja tuotteita uudistaa tarvitsematta suuria taloudellisia lisäpanostuksia.
Visualisointi auttaa kaikessa kehittämisessä. Visualisoinnissa ei ole oikeita tai vääriä tapoja, on vain oma tapa.
Kukaan ei ole aina vain yhtä näistä. Mieli pahoitetaan
ajoittain, joskus ankeutetaan, jos ei muuten, niin omassa mielessään. Mutta
pyritään olemaan innostajia aina kun mahdollista!
Esimerkki "automaattisen" autopesun eri vaiheista |
Ennen palvelua:
- Huomaa tarpeen. Negatiivinen visuaalinen ja toiminnallinen kokemus.
- Missä pesee ja milloin? Valinta. Palvelun toimittajan
näkyvyys. Muiden ihmisten kertomukset, omat kokemukset, näkyvyys, hinnoittelu...
- Paikalle meno. Opastukset, mainokset, ajoitus.
Paikalle tullessa:
-Parkkeerataan auto, jonotetaan kassalle
ja pesuun, valitaan pesu, maksetaan, siirretään auto jonoon. -Antennin irroitus,
peilien kääntö, peräkoukun suojan irroitus.
- Kortti automaattiin ja ajetaan itse pesuun.
- Palvelussa ollaan itse pesussa. Harjat tuntuu uhkaavalta,
tulee tunteita
Pesun jälkeen
- Parkkeeraaminen, tarkastus, kuivaus, antennin kiinnitys.
- Auto ei olekkaan puhdas tai jotain on mennyt rikki
- Tehdään reklamaatio. Tässä vaiheessa kaiken tekee asiakas
itse.
Automatisointi ei tarkoita sitä, että palvelu olisi helppo
tai vaivaton, koska nykyään automatisointi ja itsepalvelu tarkoittaa lähes
samaa asiaa.
Testataan ja mennään asiakkaan tilalle ja katsotaan palveluita
heidän näkökulmistaan.
Palvelumuotoilu eroaa tuotemuotoilussa siten, että tuote ei
ole keskiössä, vaan tuotteen käyttö ja sen mahdollistama palvelu.
Työnkuva ei määritä osaamista, vaan kaikki mitä osaa,
voidaan tuoda omaan työhön. Tehokkaampaa, laadukkaampaa ja kustannustehokkaampaa
työnantajalle ja innostavampaa myös itselle.
Millainen palvelu/toiminto olisi täydellisenä?
Tuija ja Katja
Säätiön ravintola. Mitä voitaisiin järjestää ja millainen
ravintola olisi valmiina? Erinomaista palvelua, sohvanurkka pelailuun ja
lukemiseen. Juoma-automaatti ja ravintolasta pientä naposteltavaa. Leppoisaa musiikkia,
hyvää ruokaa. Siistiä ja viihtyisää. Asiakaspalvelu olisi luotettavaa,
arvostavaa ja kunnioittavaa. Loppupeleissä kaikki olisivat tyytyväisiä ja työnilo näkyisi. Aukioloajat määriteltäisiin asukkaiden tarpeiden mukaan.
Nannu, Ritva ja Sari
Miten saataisiin logistinen toiminta
mahdollisimman toimivaksi? Apuvälineiden kuljettaminen on saatava ripeämmäksi, koska tarpeen ennakointi on mahdotonta. Tavaroiden ja postin kulkeminen varmistettaisiin ja tehtävässä olisi vastuullinen henkilö. Teppo
Talonmies voisi sijaistaa ateriakuljetuksissa, tehdä pieniä huoltotöitä, toimia
lähettinä joustavasti ja olla siellä missä tekijää tarvitaan kipeimmin. Vanhusten kuljetukset hoituisivat muun työn ohessa. Pienistä laskutettavista tehtävistä saataisiin tukea palkanmaksuun.
Elisa, Annamari ja Sanna
Turvaranneke jolla hädän sattuessa otetaan puheyhteys. Käytössä olisi paljon henkilökuntaa ja voidaan lähteä apuun heti. Hälytykset
tulee suoraan päivystäjälle kiertämättä mitään kautta ja kaikki asukkaat ovat tyytyväisiä. Jaksavat aina
odottaa, vaikka menisi muutamiakin minuutteja. Kukaan ei hälyytä turhaan
aiheettomia soittoja. Tapahtumien jälkeen kaikki ovat tyytyväisiä ja saadaan
hyvää palautetta. Voimme suorittaa kaikki tehtävät kunnolla ja
riittämättömyyden tunnetta ei pääse syntymään. Hoitajatilanteesta tiedottamalla avoimesti asukkaille saadaan lisättyä turvallisuuden tunnetta ja samalla vähennettyä ylimääräisten hälytysten määrää.
Erja, Satu ja Helvi
Pitopalvelu ja juhlajärjestely. 80- vuotispäivien
järjestely. Maineen rakennus, parhaat juhlat.
Palkitut nettisivut löytyvät helposti ja sieltä löytyy tilaesittelyt ja videot
tuoksuineen päivineen. Esitteet painetaan myös. 24/7 voidaan ottaa yhteyttä ja
tarjouspyynnöt voidaan laittaa sähköpostilla. Päivät ja paketit tehdään asiakkaan tarpeen
mukaan. Varmistetaan, että saadaan juuri sitä mitä tilataan. Lopuksi toimintaa
kehitetään palautekyselyillä.
Päivi ja Laura
Sijaisen hankinta ja siihen menevä aika. Joskus haetaan koko
päivä. Ensin edellyttää innostunutta työvoimareserviä. On osaamista ja
asennetta. Simu-Stimulaattori välittää sijaisen tarpeen työntekijöille yhden
painalluksen taktiikalla. Sijaisreservissä ollaan tyytyväisiä järjestelmään.
Sijaiset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja vakituinen väki on
tyytyväistä kun ei tarvitse vaihdella vuoroja.
Riitta, Kata ja Kirsi
Toimivassa huoneessa kaikki ovet ovat liukuovia, jotta apuvälineillä liikkuminen
on helpompaa. Suunnattu paljon apua ja apuvälineitä tarvitseville. Paljon ikkunoita, myös
kylpyhuoneessa. Vessa on tarkoituksella suuri, jotta mahtuu liikkumaan.
Vaatehuone kaikissa huoneissa, jotta saadaan asukkaan apuvälineet pois
näkyvistä silloin kun niitä ei tarvita. Lisäpeitot ja tyynyt löytyvät myös kaapista. Sänky on
keskellä huonetta, jotta asukas näkisi helposti ulos. Huonekaluja on
tarkoituksella vähän. Ei kynnyksiä, tai jos on pakko olla, ne on varustettu
loivennusluiskilla. Ei mattoja. Huonekasveja ikkunalaidoilla. Omaisen tullessa kylään on oltava mahdollisuus majoittaa
hänet samaan asuntoon.
Mika ja Heini
Siivoussuunnitelma jonka pohjalta toimtaan. Uusien
asiakkaiden kanssa aikaresurssit ei välttämättä riitä. Olisi täydellistä tehdä
ensin suunnitelma, sitten varata koneet ja tarvikkeet ja toimia suunnitelman mukaan. Asiakas on siivonnut jo
kaikki tavarat valmiiksi pois siivouksen tieltä. Osallistuvat myös siivoukseen
kuntonsa mukaan. Lopuksi juodaan täytekakkukahvit siivouksen jälkeen ja kaikki
ovat tyytyväisiä.
Tällä hetkellä vaihdetaan yhdessä lakanoita ja otetaan
mahdollisuuksien mukaan asiakkaita mukaan.
Millään muulla ei saa laatua ja asiakastyytyväisyyttä niin
hyväksi, kuin osallistamalla asiakas itse palveluun. Lisää samalla myös kuntouttavaa
työotetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti